presenterer

Citroën C5

 

Citroen-Norge med info om C5

Se også C5-videoen

Se også omtale av stasjonsvognutgaven av C5

 

VERDENSPREMIERE PÅ NY CITROËN VED BILUTSTILLINGEN I PARIS

På bilutstillingen i Paris fra den 30. september til den 15. oktober 2000 presenterte Citroën sin helt nye C5. Bilen kommer i salg i Norge fra 19.april 2001.


Nytenkning i design

C5 bryter grenser for de klassiske biltypene med en formgivning som på samme tid signaliserer kraft, dynamikk og styrke. Bilen er formgitt av Citroën designcenter og er enda et eksempel på den fornyelsen Citroënbilenes design gjennomgår for tiden. En fornyelse som illustreres med Xsara Picasso og med prototypene C3 og C6 Lignage samt Pluriel.

Bildet tatt under lanseringen hos Østbyen Bil A/S i Bodø, 21.02.2001 

De siste ti årene er bilkundenes forventninger til størrelse, komfort og sikkerhet øket markant.
I kraft av sin utvendige lengde plasserer C5 seg i den øvre del av segmentet for mellomklassebiler. Med en utvendig lengde på 4,62 meter og en utvendig bredde på 1,77 meter er den både lengre og bredere enn Citroën Xantia og nesten like stor som XM. Den atskiller seg markant fra dem begge med sin utvendige høyde (1,48 meter). Sammen med helt plan dørken i kupeen har den store høyden gitt mulighet for å skape en bil med en romslighet som er helt usedvanlig i klassen, med tallrike smårom og et stort bagasjerom hvor bakparten er designet på en slik måte at det gir inntrykk av at C5 er en sedan med klassisk bagasjerom.
Takket være bilens høyde, har designerne kunnet gi fører og passasjer en halvhøy sittestilling som sammen med en komfortabel inn- og utstigning samt sittestilling også gir fører og passasjerer et godt overblikk.


Nytenkning i teknikk

Nytenkningen gjelder ikke bare bilens design, men kjennetegner også bilens teknikk som gir kunden en lang rekke nye fordeler.

 

Bildet tatt under lanseringen hos Østbyen Bil A/S i Bodø, 21.02.2001 


C5 er utstyrt med 3. generasjon av det hydraktive fjæringssystemet som setter nye standarder for veigrep og komfort. Den arbeider med to former for fjæringskarakteristikk, komfort og dynamikk. Ved hjelp av elektronisk styring skifter fjæringssystemet automatisk mellom de to ved på én og samme tid å variere såvel fjæring som demping. På god vei i hastigheter over 110 km/t byr 3. generasjonen av den hydraktive fjæringen på fartsavhengig regulering av bakkehøyden så bilen senkes med 15 mm på forparten og 11 mm på bakparten.

I tilfelle av meget hullete og dårlig vei i hastigheter under 70 km/t, øker systemet bilens høyde med 13 mm. Bilen finner selv tilbake til sin normale kjøreposisjon når den dårlige veien er passert. 3. generasjon hydraktiv fjæring byr dermed på flere muligheter og det med en enklere oppbygging hvor gasskulene er av en helt ny type, og systemet er vedlikeholdsfritt de første 5 år eller 200.000 km.

Bilens elektriske system er i stor grad oppbygd som Multiplex, noe som øker både komforten og sikkerheten. Som eksempler kan nevnes: funksjonen "black panel", automatisk aktivering av vindusviskerne, kjørecomputer med en rekke opplysninger, automatisk tenning av nødlys ved kraftige nedbremsninger m.m.
Sikkerheten har også vært i fokus for utviklingsavdelingen, såvel den aktive sikkerheten som den passive. Bilen er som standard utstyrt med abs-bremser og med bremseassistent, seks airbagger, hvorav to airbaggardiner i sidene og mye mer.


Nytenking i navnepolitikken

Navnet C5 annonserer en ny navnepolitikk hos Citroën som innføres samtidig med den generelle fornyelsen av Citroënís modeller. Kombinasjonen av bokstaven C, som henviser til den første bokstaven i bilmerkets navn, og et etterfølgende tall, har den store fordelen at de kan uttales uansett hvor på kloden bilen måtte bli markedsført. Den nye navnepolitikken ble påbegynt med presentasjonen av prototypen C3 i 1998 og i 1999 etterfulgt av prototypen C6 Lignage. Publikums positive reaksjoner på disse to navnene har dannet grunnlaget for den endrede navnepolitikken. Navnepolitikken er ny, men ikke uten røtter i merkets historie og de to modellene C4 og C6 i 1928. Når det gjelder nisjemodellene, er det sannsynlig at de fortsatt vil ha "navn" som f.eks. Pluriel.

 

Bildet tatt under lanseringen hos Østbyen Bil A/S i Bodø, 21.02.2001 


Modellprogram

Ved introduksjonen på det franske markedet består modellprogrammet av to utstyrsnivåer og to nye motorvarianter: en 2.2 HDi, en turbodiesel common-rail motor med 136 Hk, som er utstyrt med partikkelfilter, og en 3.0 V6 motor med 210 Hk, som begge vil kunne leveres med manuelt gear og automatgear med sekvensielt gearskifte. Siden følger andre motorvarianter, slik som 2.0 HDi og en 2.0 bensinmotor. Parallelt med C5 fortsetter produksjonen av Xantia med et begrenset modellprogram.



Utvikling

Citroën C5 er utviklet i løpet av 3 år. Den er bygget på "plattform 3" som kommende biler i mellomklasse-segmentet og i segmentet for de store bilene vil bli bygget på, slik som f.eks. den kommende toppmodellen som prototypen C6 Lignage var et første signal om.

Investeringene i C5 beløper seg til 6,9 mia. Frf (1,05 mia. Euro) hvor 3,2 mia. Frf (488 mio. Euro) utgjør selve utviklingene av modellen. Bilen skal produseres på fabrikken i Rennes hvor den daglige produksjonen forventes å bli 920 eksemplarer.

 

Bildet tatt under lanseringen hos Østbyen Bil A/S i Bodø, 21.02.2001 

 

Tilbake til Fabulas Xantia-side