|
LOGG |
LOGGBOKEN FOR C5 og 2011 C4 Endelig oppdatert og oppegående 2013! 12.september
2002: Dette er den andre langturen med C5 - 12.september 2002. Den
første gikk til Horndal søndag 8.september 2002 sammen med Her sitter to elever i C5 utenfor Badeland i Mo i Rana. Vi hadde
skoletur dit fra Rognan. Elevene fikk sitte hver sin tur i C5 og alle syntes
det var en flott bil, både utvendig og innvendig. Totalt ble det kjørt 310 km
den dagen (12.september 2002). Bilen brukte i gjennomsnitt 0.78
pr. mil. Jeg måtte vise dem hevingen og senkingen av bilen ved hjelp av trykknappene
mellom setene. Det vakte stor begeistring. Utseendemessig er de svarte sidelistene på Business-utgaven
bedre enn lakkerte. 27.09.2002: Første gratiskontroll av C5 etter 1850 km. Ingenting å finne.
Likevel har den en urolig gange på tomgang slik at bilen dirrer. Dette ble
ikke anmerket via datasjekken. Fikk tilbud på montering av avtagbar krok samt installasjon av DEFA-varmer. 09.12.2002: Fredag 06.12.2002 måtte jeg innom Østbyen
Bil as pga at fjernkontrollen til bilen ikke virket. Det viste seg at
batteriet var flatt. Noe tidlig? Fikk montert skålmatte i bagasjerom. Ellers har bilen til nå kjørt 6500 km problemfritt. Den bruker
forsvinnende lite olje. Er meget behagelig på veien både med og uten last.
Bensinforbruket har holdt seg stabilt på 0.78-0.79
pr.mil gjennom denne høsten med blandet kjøring. Det er jeg meget fornøyd
med. Må innrømme at jeg har testet ut dette med at den senker seg 1.5
cm ved 110 km/t. Dette er en underlig opplevelse, men også behagelig. Det
virker som den setter seg enda bedre på veien da. Alle om har prøvekjørt denne bilen er blitt begeistret over
komfort og kjøre-egenskaper. Med de dekkene som nå
er på, Continental Viking piggfritt, fungerer den godt på blandet føre nord
for polarsirkelen i Salten. Med 5 års erfaring med Michelins MaxiIce på Xantia, ligger dette likevel et hakk under i
sikkerhet. 2003 På vei til Bodø 2.januar hengte gasspedalen seg opp og sto i
bunn til jeg fikk clutchet og trukket den tilbake igjen med høyrehånden. Hos Østbyen Bil as kunne de fortelle
at pga et plasthylster i torpedorommet kan staget fryset fast. Dette kunne skiftes til et aluminiumshylster
med varmeelementer for å unngå at gasspedalen rett og slett fryser fast. ******* NYTT element i torpedorommet skiftet. Garantisak. Torsdag
9.januar: Etter at bilen hadde stått utenfor Rognan Barneskole hele dagen,
var høyre bakhjul frosset fast. Jeg kjørte med fastlåst hjul til
Shell-stasjonen og fikk tint opp klossene og skiven og kom meg omsider hjem.
Varsellys for ABS lyste. Ringte Østbyen Bil as som
sa det ikke var noen fare med å kjøre videre selv om ABS-varselt
lyste. Etter en tid slukket lyset. Mandag
13.januar: Begge bakhjulene var frosset fast etter arbeidstids slutt. Måtte
hente varmvann i flaske for å helle på bakhjulene slik at jeg kunne kjøre
hjem. Ringte Østbyen Bil og klaget på at den
nybil til 260 000 hadde slike problemer. Jeg opplevde ALDRI noe slikt med 5
års bruk av Xantia. Det viste seg at flere hadde opplevd dette med nye C5. Det blir
nå vurdert om bremseskjoldene skal skiftes. Det er jo håpløst å tine opp bakhjulene for å kunne komme seg avgårde! *******NYTT bremseskjold montert på begge bakhjulene for å
forhindre fastfrysing av bakhjul. Garantisak. Mars/april To ganger i løpet av denne tiden "plinget" det i
dashbordet og SERVICE-lampen tentes. På displayet
for kjørecomputeren sto det noe slikt som AIRBAG-FAULT. Service-lampen
slo seg av etter at motoren var slått av og startet igjen. 30.april: Satte på alu-felger og sommerdekk. Det
kledde bilen utmerket. Det overrasket meg at originalfelgsettet til C5 er av
aluminium (stålfelger på Xantia) men de er altså svartmalte. Vurderer å
lakkere felgene til vinterdekkene i sølv... 8.mai: Etter nedbremsning i lyskryss og sving til høyre slo alle
varsellys i dashbordet seg av og på flere ganger med plingelyder hele tiden. SERVICE-lampen slo seg på og holdt seg på da bilen ble
stanset og motoren gikk på tomgang. Slo av motoren og startet igjen, men
fremdeles lyste lampen. Ingen melding på display om feiltype. Først etter at
jeg returnerte fra et møte som hadde vart i en time og startet bilen igjen,
var SERVICE-lampen avslått. Traff en kar med C5 som kunne fortelle at han hadde hatt mange
feil med det elektroniske nettet i bilen. En gang var det full stans og bilen
var umulig å starte igjen. Hva skjer med elektronikken i C5? Østbyen Bil: Overbelastning av
strømkretsene fører til dette. Det er mye tung elektronikk i bilen som krever
mye strøm. Juni
2003: Citroën innkaller alle C5 til
utskiftning av varmelement i oljeutluftningen. I Finland har dette viset seg
å fryse om vinteren. Kraftigere element må til. Beregnet arbeidstid ca. 4
timer. Operasjonen ble gjort i løpet av høsten. 6.august
2003: Kjørecomputeren ga seg idag. Bryteren
som sitter ytterst på vinduspusseren nektet å virke slik at nå står bare
nåværende bensinforbruk på displayet. November
2003: Østbyen har bestilt nytt display til
kjørecomputeren (skal visstnok være årsaken til at elektronikken flipper ut
av og til med blinking og styring) samt bryter/elektronikk til kjørecomputeren,
som bare viser øyeblikkelig bensinforbruk. Operasjonen skal ta omkring 1 t.
Så er det å få tid til å ta seg en tur til Bodø for å gjøre dette før jul.... 29.januar
2004: Idag ble det utført 30 000 km
service samt utskifting av display og bryter for kjørecomputer. C5 har fungert utmerket gjennom vinteren så langt. Den er
ypperlig på vinterføre. De piggfrie Viking Continental ser ut til å slå
Michelin. Sitter som støpt på veien. På nullføre er det bare å dra forbi de
somlete 4-hjulstrekkerne som sliter på glatte piggdekk fulle av asfalt.
Virker som Continental tåler mer press gjennom svingene enn Michelin på min
forrige Xantia tålte om vintrene. C5 på vinterføre er en stor fryd. Flere burde prøve
kombinasjonen C5 og piggfritt. 12.-23.mai
2004: Kjørte på min tredje research-tur til
Finnmark via Skibotn til Kautokeino og Karasjok samt Båtsfjord, så tilbake
gjennom Finland og Sverige via Inari, Rovaniemi, Pello, Torneo, Luleå, Arjeplog og hjem 23.mai etter over 3000 km. C5 fungerte
prikkfritt på hele turen. Men bensinprisene begynner å bli nesten utålelige
både i Finland og Sverige, så nå tenkes det seriøst på en C5 2.0 Hdi stasjonsvong for neste
runde nordover. Med et forbruk på under 0.5 l i
mila, så er diesel noe å vurdere. C5 er en meget behagelig turvogn. Min 1.8-utgave er bedre på
veien fullastet enn tom. Det merkes på flyten og komforten. Research-turen denne gang gjaldt intervju av et barnebarn av en
av mine historiske personer i romanserien SJAMANENS RIKE - som
handler om den samiske utvandringen til Alaska i 1894 og 1898 og som
amerikanske myndigheter sto bak. Nå skal det skrives dokumentarbok
om henne. Som ungjente (fra hun var 7 til hun var 14 år gammel) bodde hun
sammen med foreldrene sine ved Mackenzie-elven i Canada da en
reindriftsstasjon skulle etableres der etter mønster av stasjonene i Alaska.
I august blir hun 80 år gammel. Ønsker du første bok i serien SJAMANENS RIKE, så kan du klikke
her: NYBRUKTBIL 06.06.2004: Hentet i dag en 2002 C5 2.0 HDI stasjonsvogn hos Østbyen Bil as i Bodø. Min C5 sedan tok avskjed med
verdighet. Håper den får en god og omsorgsfull eier... Stasjonsvognen i HDI-utgave er 200 kg
tyngre enn en sedan med bensinmotor. Forbruket har de to siste dagene ligget
på 0.57 med pen kjøring. Og med en dieselpris på 8.55 kr literen, da er det morsomt å kjøre... August
2004: Min nybrukte C5-stasjonsvogn ble benyttet for første gang på
langtur av min sønn Lasse og samboer Selv foretok jeg den offisielle langturen med bilen fra lørdag
7.august til lørdag 14.august fra Fauske til Kautokeino via E-6 tilbake
gjennom Finland og Sverige. Det er en vesentlig forskjell mellom C5 sedan som
bensinutgave og C5 stasjonsvogn i dieselutgave: den ligger tyngre og mer
stabilt på veien og den har mer dragkraft på lave turtall.
Gjennomsnittsforbruket på de 2200 km fra Fauske til Kautokeino og tilbake
igjen har ligget på 0,6 liter pr. mil. Det er meget bra tatt i betraktning at
man stort sett ikke holdt fartsgrensen gjennom turen fra Kauto
til Fauske. Vår vesle hytte på Kautokeino Camping: Et artig traff hendte i Arjeplog,
Sverige, 14.08.2004: tre C5 stasjonsvogn Hdi var parkert utenfor ICA, to norske biler og en
svensk: Vi har hatt en meget behagelig tur fra Fauske via Kauto tilbake til Fauske i august 2004. Som han sa,
eieren av den norske stasjonsvognen av C5 i Arjeplog
idag: det finnes ingen bedre langturs-bil.
Han hadde hatt Citroen siden 1984. Han skrøt veldig av Citroen Xantia TD. 07.09.2004: Kunne ikke dy meg i Bodø idag. Måtte
prøve den meget omtalte Peugeot 407 Hdi sedan. Uten
tvil en bil med lekkert design, både utvendig og innvendig. Men hva med
kjøreegenskapene og komforten? Det er 7 år siden jeg har kjørt en bil med "vanlig"
fjæring. Det ble en skuffelse på veien mot Kjerringøy: bilen var hard og
stumpete i fjæringen. Lyst og trivelig inne i bilen, gode seter, kanskje litt
for faste? Fulgte svingene bra under press, men komforten kommer ikke opp mot
C5 - det er mange mil unna. 407 minte meg om en annen loppe jeg eide for noen
år siden (et feilkjøp jeg helst vil glemme): Honda Civic
1992. Etter avsluttet test-tur, meldte jeg
fra til selger hos Teknisk Bureau i Bodø at bilen var langt unna komforten
jeg var vant til. Det var en lettelse å sette seg inn i C5 igjen og ta turen
tilbake til Fauske. Noen Peugeot 407 Hdi, sedan eller SW,
blir ikke aktuelt her i gården... September
2004: C5 på
gamle E6 mellom Bonnåsjøen og Mørsvikbotn, nærmere
bestemt nedenfor mektige Blåfjell... Oktober
2004: Citroen har trukket tilbake alle originale alu-felger
til C5 da det har oppstått sprekkdannelser i bolthullene ved hardkjøring på
motorveier i Europa. Alle bilder får nytt sett felger til begge dekktyper
(sommer- og vinterdekk). Fikk nye felger til vinterhjulene og monterte disse
for min nye Finnmarkstur 1. - 9.oktober. Turen gikk via Sverige og Finland i
nydelig vær. Det første vinterføret møtte vi i Arvidsjaur
på tur tilbake igjen. Finlands-dieselen er utrolig billig: 7.60
NOK pr.liter. Der skulle man ha bodd, gitt! 26.10.2004: Da Østbyen Bil skulle foreta
lyspæreskifte på min C5 Hdi på høyre side, var
faktisk hele bakparten på hovedlykten borte. Pæren var bare stukket inn og
lokk og fjær var forsvunnet. Forrige eier må ha rotet det svært til - men
uten å si fra da han byttet bilen. Dette skjedde for omkring 1 måneds tid
siden. I mellomtiden har jeg kjørt med tåkelys på høyre side som erstatning
for nærlys....Ny hovedlykt måtte bestilles. I dag
ble det hele montert. Nå skulle alt være i forskriftsmessig stand. Kikket litt misunnelig på NY C5 stasjonsvogn som sto inne i bilhallen.
Den har fått en lekker front. Dessuten nytt design på klokker og midtkonsoll.
Nå leveres C5 med 1.6 Hdi-motor som yter 100 HK med
et dreiemoment på 260 nm. Den skal være både ekstrekt
stillegående og dieselgjerrig (samme motor som Peugeot har på sine nye
biler...) SKAL JEG BYTTE IGJEN? 08.03.2005: Det ble ingenting av det planlagte innbytte
av bil. Jeg beholder min 2002 C5 Hdi stasjonsvogn.
Jeg er meget godt fornøyd med dieselutgavens nøysomhet på drivstoffet. Det ser ikke ut til at jeg klarer å få den over 0.65 i mila.... I uke 8 ble det utført 80 000 km service på bilen. Kalkulert
pris rundt 4000,-. Men regningen kom på mer, grunnet skifte av bl.a.
bremseklosser foran og reparasjon av et av vinterdekkene
(en skrue hadde satt seg fast i dekket, uten at jeg har merket noen lekkasje.
) I kommentarene til servicen sto det dessuten at de bakre bremseklossene var
noe slitt. Østbyen Bil utfører godt arbeid og jeg
er svært fornøyd med servicen der. Nå er C6 lansert. Det er en meget lekker bil. Men prismessig
blir dette et tungt løft for oss vanlig dødelige. Den skal leveres med
6-sylindrete bensin- og dieselmotorer. Her blir nok prisen opp mot 600 000,
antar jeg. Jeg har lagt ut noen bilder av denne lekkerbisken annet sted på
denne Citroen-loggen. Får jeg råd til en brukt C6 om noen år? Tiden får vise.... 12.04.2005: En ulyd fra venstre forhjul har øket på siste uke. Sjekket selv
hjulet idag og fant en ørliten slark. Det tyder på
at et hjullager er i ferd med å ryke. Ringte Østbyen
Bil AS og forklarte situasjonen. Og at jeg hadde bestilt stuga
i Arvidsjaur for weekenden. Kunne jeg ta sjansen på
å kjøre likevel? Nei, de anbefalte ikke det. Det var først ikke mulig å få
gjort noe denne uken, men etter ny kontakt fikk jeg det
gledelige beskjeden om at hvis jeg kom inn med bilen i morgen, skulle de ha
den ferdig til otrsdag slik at jeg berget
Sverige-turen. Dette kaller jeg service!! Dette er en garantisak da den
fremdeles er innenfor 3-års garantitiden. 17.06.2005: Sannelig ble det nybil likevel! Skrev kontrakten 7.juni, på selve 100-årsdagen for Norges
selvstendighet. Bilen ble hentet 17.juni p.g.a. travle dager i forbindelse
med avslutningen av skoleåret. Nybilen er en Citroen C5 SX 1.6 Hdi stasjonsvogn med skinninteriør, cruisekontroll,
regnsensor, ryggesensor og ESP bl.a. En nydelig bil, meget trekkvillig og
sparsom. Forbruket ligger helt nede på 0.47 l/mil. I tillegg fikk jeg en gledelig overraskelse fra Gjensidige NOR
da forsikringen gikk ned fra 7800,- pr. år på 25 000 km til 5200,- på samme
kjørelengde på den nye. Så stor er forskjellen på å gå ned fra en 2.0 liter
motor til en 1.6 i volum. Norsk avgiftspolitikk er ganske håpløs, spør dere meg. Her er bilen nedenfor huset vårt: 29.august
2005: Nå er nybilen blitt to måneder gammel
og er faktisk kjørt hele 5000 km hittil. Det drar unna når man skal pendle
Fauske-Rognan. Men bilen er herlig å kjøre med cruisen
på. Og forbruket har ligget på i underkant av 0.5
l/mil siden jeg overtok den. Det er jeg svært fornøyd med. Nå venter den første langturen med bilen helgen 8.-11.september
da det blir Sverige-ferd til Luleå (rundt om 550 km fra Fauske). Så da får
jeg vel testet den på Innlandsvägen der man kan
gasse på litt. Et underlig fenomen har vederfartes både denne bilen og den forrige: i tørt vær og
varme kommer det knirkelyder fra vinduene. Det er akkurat som om de ynker seg
i varmen. Er det overskyet og fuktig vær, er lyden borte. Her må det da være
noe med pakningene for vindusrutene? 8.-11.september
2005: DEN
STORE TEST-TUREN... Vi dro med fullastet kjerre fra Rognan rundt kl. 1400. Hadde
sørget for å øke lufttrykket i bakhjulene. Vel gjennom Junkerdal og over Graddis, havnet vi endelig på svensk side og kunne trykke
av på avtrekkeren en smule. Det var herlig å sette bilen på cruise og bare nyte turen
gjennom høstlandskapet østover mot Jãckvik og Arjeplog i første omgang. Cruise-kontrollen
lå nok på et annet sted enn det lovlige 110 km/t men veiene innbyr jo til
litt større hastigheter. Forbruket lå på pene 0.52
og det må en jo si er meget behagelig - tatt i betraktning de etter hvert så
høye dieselprisene. En annen fantastisk sak var at været skiftet fra blytungt norsk
høstvær med regn og skodde til klarvær, sol og skarpe farger på svensk side.
Man kan ikke ha det bedre. Vi handlet litt i Arjeplog, det
vanlige Systembolag-stoffet. Ja, jeg kan anbefale Dynamit, det Norrlandske ølet
som fyrer av hele 7.2 på Richters skala. Pluss en akevitt til av den skånske
typen, du vet. Så bar det straka vägen
til Luleå, byen ved botniska viken med 70 000
innbyggere. Vakker stad, spør du meg. Vi har vært der noen ganger. C5 koste seg på 3000 omdreininger og hastet mykt og deilig avgårde. Baksetepassasjeren lovpriste komfort og det lave
støynivået. Her kunne man prate sammen uten motorbrøl fra de 110
dieselhestene. Tenkte å kontakte Citroen i Luleå, men det ble det ikke noe av.
Vet at de har meget lave service-priser og tenkte
egentlig å finne noe snadder til bilen, en svenskegave som ville sette seg.
Det får bli neste gang.... Helgen ble tilbragt på Arcus Camping i en stuga for 4.
Dessverre manglet vi en hovedperson. Min gode venn Henry Hansen, som døde i
fjor. Dette var altså første høsttur til Sverige uten ham. Det var sannelig meget vemodig, skal jeg si dere. Interesserte
kan lese mer om Henry på hjemmesiden til SJAMANENS RIKE, en romanserie som
jeg skrev for noen år tilbake. Siden er blitt tilegnet min gode kamerat
Henry: les mer på http://www.sjamanensrike.no Hvor var vi? Jo, i Luleå. Turen tilbake ble ikke annerledes: behagelig,
billig, en nydelse for oss tre ombord. Likevel
uttrykte Mariann, Henrys kone, at turene med Xantiaen
på slutten av 90-tallet, ikke var å forkaste heller. Vi dro sammen med de to
til Danmark, bl.a. Og på research-tur til Finnmark
i forbindelse med skrivingen av SJAMANENS RIKE. Joda,
den var ikke dum, den heller. Men C5'en jeg har nå, er nok den beste hittil. Og rimeligste i
forbruk. Den fraktet oss i hvertfall velberget
hjem til Norge i kjent Citroen-stil. 4.oktober
2005: I dag fikk jeg vinterhjulene til bilen: Michelin Maxi-Ice. Valgte disse i år fordi jeg ikke var fornøyd
med Conti-dekkene på den forrige C5-jeg hadde. De
var stille og behagelige, men de satt ikke så godt i svingene - under press -
som Michelin gjorde på min Xantia i sin tid. Og de ble raskere nedslitte.
Derfor ble det Michelin denne gangen. Vi får se hva vinteren bringer.... 12.-
15.oktober: NY SVERIGE-TUR Ruten gikk over Graddis til Sverige
via Arjeplog til Lycksele.
Det var strålende vær og hele 17 C da vi ankom den store privateide
campingplassen med flotte hytter, Ansia. I Sverige
er det en fryd å kunne bruke cruise-kontrollen hele tiden. Med autopilot kunne man bare ha
betraktet natur og landskap eller lest litt i et blad. Men dette er vel noen
år inn i fremtiden for biler - selv for meg som science
fictionforfatter som drømmer om det meste... Etter bytur og vandring rundt i den koselige gågaten i Lycksele, var det kvelden med avslapping, god mat og
drikke. Det er jo utrolig at en kartongvin har halvparten av prisen i forhold
til Norge? Dagen etter havnet vi tilbake på et sted vi hadde overnattet
sommeren 2001 etter retur fra Trondheim og Kreta i vår blå Xantia: "Den sista styvern" i Storuman, et koselig hus som et eldre ektepar leier ut
nær den svære innsjøen av samme navn. Her er alt man trenger for en rimelig
penge. C5 fant seg fint til rette på den fine prakeringsplassen
utenfor huset. Gun og Arne Lundberg leier ut denne 5-bedsstugan hele året.
Dere kan nå dem på telefon 0046 951-101-30 eller mobil 070-276 29 51. Adressen er forøvrig Stranvägen 27,
923 31 Storuman, Sverige. Anbefales!!! Så ble det tur mot Mo i Rana på Blå Vägen.
Vi overnattet i Tärna Fjällby
og fikk faktisk en stor leilighet med tre soverom beregnet for 6 personer for
kun svenske kroner 480. Dagen etter handlet vi på den meget spesielle klesbutikken i Tärnaby. Der
finnes alt av klær - og til og med sko. Det henger i tak og på vegger og
ligger i hyller og skap og skuffer. Nå skal den kvinnelige eieren pensjonere
seg og ønsker å selge til en - av alle ting: nordmann! Vi dro så over mot Hattfjelldal og morgenen var kald og sur med
isete veier. De piggfrie Michelin X-Ice fungerte
som vanlig godt. Mine oldeforeldre på morssiden var lærere i hattfjelldal i sin tid. Deretter bar det til Mosjøen for
å besøke slekten på morssiden. Mange av mine forfedre på denne siden kom fra
Sverige i hine hårde dager og slo seg ned i Vefsn. Forbruket på C5 lå på 0.52. Da hadde
hastigheten i Sverige vært godt over folkeskikken - for å si det slik - uten
at jeg sier noe mer om den saken... En vellykket tur. Blir mer og mer glad i C5 Hdi
1.6 stasjonsvogn. En sofa på hjul og med utrolig god plass. 10.01.2006: C5 nærmer seg nå raskt sin første 20 000 km service. Høyre
parklys som forsvant i november, er plutselig begynt å lyse igjen helt av seg
selv. Noen anmerkninger er det blitt:
Dette må Østbyen Bil as undersøke
nærmere ved servicen... 19.03.2006: Service ble utført mens vi var på Gran Canaria i 14 dager i
forbindelse med vinterferien. Da jeg startet bilen, pep det og signal på
displayene tydet på oljefeil. Jeg ble bedt om å sjekke oljenivået, med andre
ord. Det viste seg å være godt over øverste merke på peilepinnen. Dermed
turte jeg ikke kjøre bilen. Ringte så sjefen for Østbyen Bil som straks kom ned til bilfirmaets lokaler
der jeg sto parkert og sjekket det hele. Han anbefalte meg å låne en annen
bil hjem denne søndagskvelden - en Picasso. Dette er meget god service, spør
dere meg. Men bilen ble så tappet for 2 dl olje og var sluttet og pipe da
jeg hentet den mandag kveld. Likevel pep den på nytt dagen etter selv om dne hadde stått på vannrett golv i garasje. Senere på
dagen virket alt normalt igjen. Synes som følerne for oljesjekkingen er noe
fisefin? Luggingen rundt 2000 omdreininger fortsetter forøvrig, noe verken
Østbyen bil eller jeg finner ut av. Det skjer stort
sett i svinger, når man slakker av og havner under 2000 og så peiser på med
gass for å kjøre videre. Da rykker karen, skjønner dere! 25.04.2006: Har nå stort sett kjørt med cruise-kontrollen
på hele tiden, både i 60-, 70, og 80-soner. Det sparer meg for ekstra bry med
radarkontroller her i Indre Salten. Dessuten viser det seg at
drivstofforbruket har gått ned: C5 er nå helt nede i 0.45
pr. mil og det er bra for meg i disse dyrtider også for diesel. Piggfritt er flott. Vinteren her nord har vært stort sett
snøfattig og med bare veier. Det er irriterende at ikke andre velger
piggfritt. Støvskyene herjer vilt når asfaltspiserne
går amok på bare veier i vintersesongen. Og veiene blir totalt ødelagt. Piggfritt ruler! HVA SKJER’A? Etter 42 000 kjørte kilometer sier C5 takk for seg en
vakker dag på vei til hytta…. 02.11.2006: På vei fra Fauske til hytta i Horndal begynner C5 å fuske. Den
drar dårlig og nekter plent å komme over 3000 i turtall. Det er så vidt vi
kommer oss opp siste bratte bakken fra Leirfjordgård. Med nød og neppe når vi
Horndal og bilen dør helt ut. Prøvde å starte den etter en stund, men den
stanser. Ringte Østbyen Bil som har langåpent
torsdager og fikk beskjed om at det trolig kunne være luftfilter eller
dieselpumpe som var tett/gåen. 03.11.2006: Om morgenen tenkte jeg meg på den vanlige fisketuren i
Leirfjorden, og til min overraskelse starter bilden villig. Men det går snart
over…etter ca. 50 meter er
den igjen død. Ringte på nytt Østbyen i Bodø: prøv
å banke på dieselpumpenj som ligger under baksetet.
Jeg så gjorde. Mange kakker ga jeg den, men til ingen nytte. Deretter ble det full pakke med Citroen Veihjelp:
kl. 1300 ankom Viking-bil fra Innhavet og hentet
C5. Litt vemodig, da, spør dere meg. Arnt-Gustav Hilling
kjørte og skulle lever den i Bodø og hente en leiebil tilbake, en Picasso. Klokken 1800 kom Viking-bilen tilbake
med ny bil til meg. Så lørdag skulle det bli råd med fiske likevel,
heldigvis: det ble for øvrig en stor lyr, fire feite torsker og 2 sei. Middag til
mange… 06.11.2006: Så kom dommen: det var dieselpumpen som hadde røket. Litt
tidlig, da, syntes jeg, og det var folkene på Østbyen
enige i: de hadde bare opplevd det et par ganger tidligere med en Bosch-pumpe,
og det var på en BMW…så da
så. Ny pumpe kom fra hovedstaden og jeg hentet bilen fredag 10.11
selv om bilen alt var ferdig dagen før. Jeg kjørte Picasso i fire nesten en
uke og syntes den var OK. Man sitter høyt og luftig, men det humper mer enn
på en C5, da. Meget god
service fra Østbyen Bil og Citroen Veihjelp er topp. 20.12.2006: Nok en overraskelse: pga sørpeføre og ekstremnedbør i Nordland
fikk jeg en underlig skrapelyd under bilen på vei hjem fra Rognan. Ut å
sjekke: en av dekkplatene under bilen (på førersiden) hadde løsnet i forkant
og var stappfull av snøsørpe og hang ned som en lang tunge. Fikk sparket løs
snøen etter å ha hevet bilen til topps. Men kjørte ikke mange metrene før det igjen var fullt under. Til siste hørte
jeg et smell og halve platen revnet på langs. Jeg ringte Østbyen
og klaget min nød. Verkstedet mente at noen nagler hadde løsnet slik at
dekkplaten ble hengende ned i front og ble fylt av den tunge issørpen. Ingen
vitale deler skulle befinne seg under dekkplaten, så det var bare å kjøre på. Vel ankommet Fauske så begynte en intens piping og den ny melding jeg aldri har sett tidligere dukket opp på
displayet : Direction indicator(s)
faulty. Og selvfølgelige lyste også SERVICE-lampen
i tillegg. Dette pågikk noen runder på veien hjem en mil til. Dagen etterpå
fikk jeg også samme melding. I dag, fredag 22.12, ringte jeg Østbyen og de forklarte at muligens var det kommet fukt
eller snø inn i kontakten bak i forbindelse med tilhengerfestet. I dag har den hatt et par-tre pipinger
på vei til og fra Fauske (20 km), men ikke så hysterisk som onsdag og
torsdag. Vi venter og ser det an…. 17.01.2007: Mens jeg koste meg på Gran Canaria, ble C5 tatt inn for sjekk og
reparasjoner. Vel hjemme den 12.02 hentet jeg bilen hos Østbyen
Bil AS som vanlig etter turer til syden (gratisparkering, må vite, og av og til kjører en av de ansatte
meg til flyplassen og kjører bilen tilbake til Østbyen
for langtidsparkering til jeg kommer tilbake igjen. Fin service). Bilen startet greitt i – 9 C og ilsk østavind (typisk for Bodø). Pipingen var endelig borte.
Kjøreturen til Fauske tok de sedvanlige 45 minutter og så var det å
sprengfyre i heimen i tre dager før varmen tok seg opp etter langvarig
kuldeperiode mens vi steikte i sola. Da ingen regning lå i postbunken da vi
kom hjem, regnet jeg med at bunnplaten gikk på garantien. Men rundt
begynnelsen av mars, kom et brev med regning pålydende 1100,- kr for skifte
av dekkplate. Vel, jeg skal vel ikke gråte, men trodde disse platene tålte en
vinterdag i nord. 08.03.2007: C5 har holdt seg i form etter sjekk og justeringer og
reparasjoner på understellet. Håper det varer. Måleren har nådd 49 000
km pr.dato. April 2007: Ryggesensorene sviktet for andre gang. Bestilte time for
reparasjon, men måtte stå over 13.april da det ble andre planer. Men i løpet av måneden ble det gjort. Alt
fungerer utmerket. Juni- juli 2007: Langtur med fullastet bil til Vesterålen og Nyksund,
en perle i Øksnes kommune. Passasjerene skrøt av behagelig tur i en rommelig
bil. Forbruk på 0.49 pr. mil. Det er jo bra? Det ble også langtur til Kautokeino senere på sommeren i
forbindelse med skrivingen av dokumentarbok om Anne
November 2007:Mai Bilen er nå kjørt 74 000 km og nå når vinteren er ankommet
i nord, så sviktet sannelig ryggesensorene igjen – for tredje gang, altså.
Det er kondens og fuktighet som rir følerne, sies det. Ny C5 er lansert. Bilen er helt ny fra bunn til topp, fra ende
til annen. Jeg går for en ny runde med C5 stasjonsvogn med 1.6 Hdi, SX-utgave. Jeg har prøvd andre biler i løpet av
året, men finner meg ikke til rette i noen av dem. Må vel prøve den
oppskrytte Ford Mondeo først. Men den går det jo
tusen på dusinet av her til lands… Godt nytt Citroen-år. Her kommer en
gladmelding til Citroen-fans: http://www.dinside.no/php/art.php?id=370059 Les til øyet blir stort og vått. Franske Citroen er nest beste
europeiske bil hos Warranty Direct med sin 10.plass
og slår både Mercedes, BMW og Ford. Knepent slått av Mini. Foran ligger
japanere og sør-koreanere, må vite. Men hvem vil
ikke støtte europeisk bilproduksjon? Citroen er det merket som selger mest i
Europa, men i Norge har bilen et frynsete rykte – meget ufortjent, mener jeg.
Nye C5 kommer med valgfri fjæring i mars: enten vanlig med støtdempere eller
hydraulisk i kjent Citroen-stil. Mars 2008: Skuffende lesning på Citroen.no: Det
blir ikke valgfri fjæring, men tvungen: 1.6 Hdi og
den rimeligste 2.0 bensin leveres kun med metallisk fjæring, altså ikke
hydraulisk eller Hydractiv III. For å få H-III må
man opp i over 400 000 store for å bli ”lykkelig” (?) eier av. Synd. Hva gjør man nå da? Beholder den gamle og kjører den til det bitter end? 29.mai 2008: Etter en del tvil og tanker frem og tilbake, valgte jeg å bytte
ut min 2005 Citroen C5 1.6 Hdi SX stasjonsvogn med
en helt ny 2008-modell C5 1.6 Hdi stasjonsvogn med
metallisk fjæring, som de kaller det. Nå er det altså slutt med Hydractiv fjæring for meg for en tid fremover. Jeg lånte
visselig en 2.0 Hdi med autogir
og Hydractiv III før jeg valgte bil, og jeg var
selvfølgelig begeistret for bilen slik den var, men prisen var jo noe helt
annet enn jeg kunne tenkt meg for akkurat denne modellen: 497.000 NOK. Jeg har valgt en 1.6 Hdi med
metalliske fjæring og får leve med det en tid. Bilen er levert med detectionpakke og businesspakke 2 (delskinn
og bi Xenon) samt det nye glasstaket som fascinerte meg stort under
prøvekjøring med 2.0 Hdi-utgaven. Så får vi se hvordan dette fyker av gårde. Følg med, følg med… JOMFRUTUR BODØ-FAUSKE Nye C5 med metallisk fjæring overrasket meg stort. Hentet bilen
rundt kl. 1400 og fikk den sedvanlige rødvinsflasken hos Østbyen
Bil as etter endt handel og hand shakes. Så fylte de faktisk opp for 500 NOK
i diesel også. Hjemturen var svært behagelig. Den flyter minst like godt som
med Hydractiv III. Kunne tenkt meg automatgir da,
må vite. Fikk samme farge som på den forrige, men det gjør ikke noe.
Passer bilen godt, dette. Citroen er Citroen… 24.06-29.06.2008: Første virkelige langtur med nye C5 til Vesterålen og Lofoten.
Fire voksne samt bagasje. Bilen dro oss pent av gårde gjennom 1100 km i
blandet vær og blandete veiforhold. Til og med grusvei ble prøvd i
Lofoten. Jeg blir mer og mer
begeistret for metallisk fjæring på denne bilen. Den sitter meget godt på
veien og i svingene. Lettgiret, lettstyrt,
lett å manøvrere. Glasstaket gjorde susen gjennom bratte fjellsider i
Lofoten. Man fikk se naturen på en helt annen måte fra baksetet. C5 med
metallisk fjæring behøver slett ikke skamme seg. Jeg var utrolig skeptisk til
dette, men mine tvil er gjort til skamme. Føler meg
mer og mer hjemme i denne bilen. Selv om forbruket ennå ikke har stabilisert
seg, er jeg fornøyd med tingenes tilstand. C5 oppnådde gode tester i siste utgave av BIL: havnet på over 80
poeng, og kom på
tredjeplass etter Mondeo og
Passat. Komforten var det ingen andre
av de testede stasjonsvognene som kom i nærheten av: 9,8 av 10. Det er det
som er avgjørende for meg med over 30 000 km pr. år. C5 ruler!! Juli 2008: C5 på tur til Dalarna i Sverige.
Kjørte jevnt og godt i lovlig hastighet på Innlandsvegen
og forbruket lå på 0.57 noe jeg synes er meget bra.
Det er en deilig langtursbil. Blir mer og mer imponert over den metalliske
fjæringen og panoramataket. Til sammen ble turen på
2200 km. Så det langer unna for tiden. Og ferien er ennå ikke over! 01.08-08.08.2008: Ny Finnmark-tur i forbindelse med min dokumentarbok om Anne Susanne Tornensis, som var på en
reindriftsstasjon i Canada fra 1931-1938. Dro fra Fauske på E-6 via Alta til
Kautokeino. C5 er en fryd å kjøre. Opplevde at dieselprisene sank jo lenger
nord vi kom. Fauske Esso opererte med 13.75 da vi dro. I Bjerkvik nord for
Narvik var den nede i
12.50. Og lavest var den i Nordkjosbotn ved avkjøringen til
Tromsø: kr. 12.00 pr. liter. I Alta var den 12.33 da vi ankom søndag
3.august. Har fraktutjevningssystemet
blitt tatt opp igjen? Likevel var Esso og Statoil i Kautokeino helt rå: de
opererte med 14.33 pr. liter. Altså 2 ,00 kr. mer
pr. liter enn i Alta. Er det så kostbart å frakte diesel 14 mil sørover? Det er artig å oppleve at C5 er blitt en bil som folk kikker
etter. Opplevde dette på hele turen, både i Finnmark og i Nord-Sverige og
Nord-Finland på vei hjem igjen. Ikke så verst dette da! Etter oppdrag i Kautokeino, dro vi sørover via Enontekiø til Pello i Finland (Tornedalen). I fjor i juli opplevde vi dieselpriser helt
ned i 1 euro pr. liter. Det tilsvarte kr. 8,00 pr. liter. I år lå diesel
på 1.33 euro på det laveste. Likevel mye lavere enn
i Norge. 1.33 tilsvarer
kr. 10.64 pr. liter. Og Sverige var ikke ille de heller: i Arvidsjaur var den rundt 11.50
NOK . Hva Norge som oljenasjon driver på med mht priser er uvisst. Både
Sverige og Finland ligger langt under norske priser. Vel, tilbake til C5. Ved ankomst Fauske hadde nye 2178 km
passert. I løpet av de nærmeste dagene ble 10 000 km passert den
15.august. Ikke noe i veien med bilen. Alt fungerer som det skal. KYSTRIKSVEIEN RV17 Turen gikk utmerket fra Fauske til Steinkjer med mange ferger og
vakre landskaper i et kjør – og dette i stort sett nydelig vær. Det var ikke mange av nyeste C5 å se på
veien. Møtte en sedan på vei fra Steinkjer til Trondhjem…Alt funket som det skulle. Panoramataket
er virkelig bra! Forbruk 0.54. TO SVERIGE-TURER Først ble det en tur til Vilhelmina
noen dager, deretter hjem en tid og så en uke via Narvik og Kiruna til Jokkmokk for å skrive. Bodde på Skabram
Stugby 3 km vest for Jokkmokk.
Trivelig hus med trådløst bredbånd. Leste korrektur på en bok som er oversatt
til engelsk. Brukte fire dager på det (430 sider…). Skannet dessuten inn en
bok på 250 sider for å trykke i nyutgave neste år (G.E.Bondes Totalitetsøkonomien
som bygger på BDBrochmanns ideer). Dette ble turer på omkring 1000 km hver – så det drar seg til
med km på km etter starten i slutten av mai! Det blir faktisk 20 000 km-service den 1.12.2008… Forbruket ser ikke ut til å kunne nå samme nivå som den forrige
utgaven av C5 med 1.6 Hdi-motor: 0.47.
Det blir ”bare” 0.54, ser det ut til. Nye C5 er
atskillig tyngre enn forrige utgave… Det koster å være kar! 2009 Det har vært litt stille på loggen
etter 2008-sesongen. Mange andre ting har tatt tid: jobb, skriving, det
daglige liv og ikke minst barnebarn – en fantastisk opplevelse for en morfar
og farfar. 17” felger og Continental piggfritt
var spennende å møte vintersesongen med, men det gikk aldeles utmerket. Bilen
har kjørt rundt 100 km pr dag på blandet føre og jeg er like fornøyd med
piggfritt som startsesongen 1997 da det var slike dekk på min første Xantia. Bilen har hatt sin første service og
alt var OK. Bilen er deilig å kjøre, men må nok si at jeg savner
hydraulikken. Det er ikke noen tvil om det. En av mine venner kjøpte en C5
stasjonsvogn – lik min forrige bil – og det er en annen flyt i trafikken med
en slik sofa enn på den metalliskfjærede C5 jeg har selv. Da er saken den at
man må bytte til en 2.0 liter og ut med ganske mange lapper igjen da… En skuffelse var sommerdekkene til
Michelin Primacy, 225/55 R17 merket 97W. Disse
dekkene vant sin klasse i en tysk undersøkelse nylig. Jeg synes de ble slitt
ned ganske så tidlig, da. Bilen ble kjøpt 28.5-2008, etter en måneds kjøring
nå etter dekkskifte, er alle 4 dekk modne for skifte. Forhjulene slitt en del
mer enn bakhjulene. Nå sier ekspertene at 17” dekk slites fortere enn mindre
dimensjoner, dette pga gummiblandingen og derfor må man regne med varighet på
mellom 10 000 til 20 000 km alt etter kjørestil. Jeg fant ut etter
et mildt overslag at mine Michelin-dekk hadde løpt seg rundt 20 000 km så
da må jeg vel være fornøyd? Pr. dato (15.06.2009)
står kilometerteller på 36 000 km. Her kjøres mye, gutter og jenter! I dag 15.juni skal det byttes til nye
dekk av samme merke. Men prisene har vært formidable: via vanlig
dekkforhandler på Fauske lå dekkene på 3100,- pr. dekk. Via Dekkmann (som
NAF-medlem) kom prisen på 2300,- pr. dekk. Så kom den store overraskelsen: Via http://www.dekkonline.com ble dekkene
priset til 1355,- pr. stk inkludert moms og frakt til Fauske, Norway! Slå den! Så det er disse dekkensom skal på i
dag. Esso tar 200,- pr. dekk for
påsetting etc. Likevel sparer jeg mye penger her. Spørsmålet er om disse dekkene er nye
eller gamle eller ekstra gamle og derfor slites fortere enn førstegenerasjon
jeg hadde på bilen? Den som kjører får se… JUNI Fire voksne og bagasje på tur fra
Fauske via Vesterålen (Nyksund og Strengelvåg),
Andøya, Senja og så tilbake til Fauske over Bardufoss, Kjøpsvik-Drag. Sånn
omtrent 1300 km. C5 er som en klokke. No fault. AUGUST Før neste langtur ble det 40 000
km-service i Bodø. Sum: 4130,- NOK. Skiftet også
baklys samt parklys foran. Virkelig langtur fra Fauske til Lier
via E6 og Gudbrandsdalen. Deretter tilbake over Kongsvinger til Dalarna (Orsa), deretter inn i
Norge over Tydal og Selbu til Trondhjem. Derfra inn
i Sverige igjen over Hegra og Østersund til Hammardal (en campinghytte med råtten lukt: fant en død
mus i et TV-bord og fikk 300 kr igjen på prisen, men vi burde egentlig ha
fått den gratis – syntes råttenlukta satt i nesen hele natten selv om
resepsjonsdama vasket hytta med citronvask). Så til
Vilhelmina og flotte Kolgården
stugby (vel verdt et besøk, folkens!). I stedet for
å dra hjem over Graddis, valgte vi å kjøre videre
nordover på E45 (Innlandsvegen) til Jokkmokk og Skabrams Stugby og deretter til Ripan i
Kiruna. Så bar det hjem over Bjørnefjell og Kjøpsvik-Drag (hørt det før?) via
Horndal til Fauske. Trip-teller sto da på 3980 km.
C5 har nå altså gått totalt rundt 45 000 km så det
syler unna. SEPTEMBER OG EN NØDVENDIG
GARANTI-REPARASJON Etter hjemkomst melding fra Østbyen om at ”deler er kommet”. Fikk time uke 36 og det
ble da utført omlegging av ledningsnett rundt rattstammen, skifting av
bunnpannepakning (heter det det?) og skifting av endeledd begge sider foran (oppdaget i forbindelse med
40 000 km-service: hvorfor sa ikke folkene på Østbyen noe om dette da jeg hentet bilen etter service?) Skal endeledd
skiftes etter vel 40 000km? Neida, ikke normalt,sa de på Østbyen.
Men det var kommet vann gjennom gummipakningene rundt endeleddene
og dermed hadde det oppstått slitasje.
Ingen ny langtur uten at dette ble unnagjort. IKKE BRA. 2010 Vinteren har gått sånn høvelig bra
med C5. Ingen problemer med
vinterstart i ned mot 22 minusgrader. Piggfritt gikk også utmerket. I april var det klart for 60 000
km service. Det kom på over 7500,- kr. Ikke særlig billig, spør dere meg. I juni var det klart for ny langtur
til Finnmark. Det ble 2350 km tur-retur denne gangen. Opplevde vibrasjon i
rattet og fikk avbalansert forhjulene på Esso på Fauske før ny langtur sør i
landet. 29.juni 2010 var det avgang sørtur via Mosjøen, Trondhjem
og til Sande. Videre tur til Stavern, deretter tilbake til Sande og Trondhjem, via Sverige og til Fauske. Total kjørelengde
omkring 5500 km for denne sørturen. Overraskelse: 5.august ankom vi hytta og etter
parkering sto forhjulene i sving, noe den vanligvis ikke gjør. Da oppdaget
jeg at venstre forhjul var helt nedslitt på innersiden, noe som er vanskelig
å se når hjulene står rettet fremover (pga dimensjonen, de fyller godt i
skjermene). Før sørtur var jeg som nevnt innom Esso
for avbalansering av forhjulene. Da nevnte de ingenting om slitasje. Dermed
har dette med forstillingsfeil/spissing oppstått må den siste langturen et
eller annet sted. Gode råd var dyre. Hver felg har en spesiell låsebolt for å
forhindre tyveri. For å løsne boltene må man ha en spesielt tilpasset
boltovergang før man kobler til kryss eller luftdrillen. Denne overgangen
viste seg umulig å bruke da to av de fire ”pinnene” inne i denne
metalldingsen var borte (!). Dermed fikk jeg bare løsnet fire av de fem
boltene i forhjulet. Den låste femte-bolten satt
som stein. På Fauske forsøkte Esso-sjefen å lage
nye ”pinner” i denne metall-dingsen for låsebolten.
Heller ikke han klarte å løsne forhjulet. Så ble det telefon til Østbyen Bil i Bodø: hva gjør dere med disse låseboltene
som ikke lar seg løsne? Det er en gammel kunde av dere her som ikke får
skiftet det ødelagte forhjulet fordi låsebolten er umulig å skru løs. Enden på visen ble at jeg kunne komme
til Bodø med bilen tirsdag og folk skulle da bore ut disse ”hersens”
låseboltene. Jeg tenker med gru på hva som ville
ha skjedd på langturen hvis vi hadde punktert på en øde strekning i Sverige
og måtte skifte hjul? Uten denne overgangen til låsebolten hadde vi stått der
som noen idioter i solskinn. Nå vil jeg at Østbyen
fjerner alle låseboltene og erstatter med vanlige bolter som enhver fattig
stakkar kan løsne. MEN TILBAKE TIL FORSTILLINGSFEILEN: Hva er årsaken til at venstre forhjul
er så feilslitt? Tenker selvsagt på utskiftingen av endeleddene
i fjor. Er det et nytt endeledd som har tatt
kvelden? Den som venter, får høre. 17.august.2010: Østbyen Bil ordnet spissing og nye dekk (Cooper) ble
påmontert hos Dekkmann AS i Bodø like i nærheten. Regning på endring av spissing kom på
kr. 1700,- Mer interessant var regningen på
utboring av låsebolten som ble gjort tidligere samt nyinnkjøpt
låsekopp sendt fra Oslo. Det kom på over 2100,- kr! Men hvem har ansvaret her????????? 1.SEPTEMBER 2010 Viktig
melding til Citroen-eiere: Låsebolt-saken endte opp med en
regning på over 2000 kr. Østbyen Bil tok ikke
ansvar for at låsekopp og bolter ikke holdt. Esso-sjefen har arbeidet med
dekk i over 30 år og har aldri opplevd så dårlig kvalitet med låsebolt-sett. Han ringte Østbyen
Bil ang. saken, men fikk ikke medhold i at dette var deres ansvar, selv om
Esso-sjefen i tidligere samtale med Østbyen Bil
hadde fått opplyst om at det var en svakhet med låsebolt-koppen
og splinter som løsnet slik at de hadde erstattet splintene med biter av
stålstreng. De foreslo dessuten at man kunne sage til stålstrenger fra disse
festene man henger verktøy opp på og sette inn i koppen der de manglet/hadde
brukket. Til tross for Esso-sjefens og undertegnedes mangeårige kundeforhold
til Østbyen Bil, ville firmaet ikke dekke utgiftene
til ny låsekopp og utboring av låsebolt på venstre forhjul. Selvfølgelig
er jeg meget skuffet over denne ansvarsfraskrivelsen. Esso-sjefen syntes
saken var så ille at han sa seg villig til å dekke utgiftene til den nye
låsekoppen (kr. 750,-), noe jeg takket ja til. Gjenstår så ca 1400 kr for
utgifter til utboring av låsebolt, som jeg må dekke selv. En stiv
pris for en situasjon jeg er havnet helt uforskyldt i. Følgende
brev er sendt til Citroen Norge med kopi til Østbyen
Bil i Bodø og
Esso på Fauske: Citroen Norge, Oslo PROBLEMER MED LÅSEBOLTER
TIL ALUFELGER I august kom jeg opp i
problemer med min Citroen C5 Touring, noe jeg var
helt uforskyldt i. Saken er den at ved skifte
av venstre forhjul pga skjevslitasje, var det ikke mulig å få felgen av fordi
det var umulig å løsne den spesielle låsebolten som er i hver felg. For å få
denne løs må man ha en overgangskopp som skal passe til akkurat denne bilens
fire låsebolter. Koppen inneholder fire pinner av stål som skal passe til
låseboltene. Koppen manglet to av disse pinnene. Nå har det seg at det er
ESSO avdeling Fauske som har skiftet mine hjulsett hvert år siden jeg begynte
med Citroen i 1997 (Citroen Xantia). Etter at jeg fikk min nye C5 2008-modell
Touring med låsebolter, var det fortsatt ESSO på
Fauske som foretok hjulskifte hver sesong. Da de i august skulle fjerne
venstre forhjul for å sette på reservehjulet til jeg fikk kommet meg til Østbyen Bil AS i Bodø for å rette opp spissingen, var det
umulig å få låsebolten av. Dermed måtte jeg kjøre til Bodø med det
skjevslitte dekket og det hele endte opp med at Østbyen
Bil måtte bore ut denne låsebolten for å få venstre forhjul av. Dette
arbeidet inkludert ny låsekopp som kom fra Oslo noen dager senere for å løsne
resten av hjulene som hadde disse spesielle låseboltene, kom på kr. 2.100,-. Østbyen Bil er ikke villig til å ta ansvar for disse
låseboltene og låsekoppen som var ødelagt og la all skyld på ESSO på
Fauske. ESSO-sjefen
som drevet med dekk i over 30 år tok opp dette med Østbyen
som innrømmet at det var en svakhet med denne låsekoppen, at pinnene kunne
løsne etc. Derfor fikk han jo til råd første gang han ringte dem ang. den
ødelagte låsekoppen om å kappe stålstenger i samme dimensjon og sett på
plassen der de to pinnene manglet – noe han gjorde, men uten at han fikk av
venstre forhjul av den grunn. Dermed måtte jeg altså kjøre 55 km til Bodø for
å bore ut bolten hos Østbyen Bil. ESSO-sjefen har aldri vært borte i så dårlig kvalitet på en låsekopp
til disse spesielle låseboltene for å unngå tyveri av alufelger
og mente at når Østbyen innrømmet at det var en
svakhet i dette, burde Østbyen dekke utgiftene som
jeg som mangeårig kunde hos Østbyen (siden 1997)
var helt uforskyldt i. Etter en telefonsamtale
mellom ESSO-sjefen og to av de ansatte ved Østbyen Bil AS i Bodø i dag, onsdag 1.september 2010,
avviste igjen Østbyen Bil noe som helst ansvar i
denne saken. De mente de hadde strukket seg til å slippe meg utenom tur for å
få gjort denne bore-operasjonen og hadde gitt meg
en god pris på denne jobben. Jeg har gjennom mange år
vært kunde hos ESSO og sjefen der tilbød seg i dag å dekke 750 kr for denne
nye låsekoppen som måtte bestilles for å få felgene av. Det har jeg mottatt
med takk. Men jeg må si jeg er meget
skuffet over at jeg skal dekke de resterende 1300,- kr selv for en sak som
jeg er helt uforskyldt havnet opp i fordi bilen i 2008 ble levert med 17” alufelger med fire spesielle låsebolter og en låsekopp
som ikke holder mål. Jeg har nå skiftet over til
vanlige bolter på alle fire hjulene. Jeg tenker med gru på hva
som hadde skjedd under vår lange 6000 km ferietur hvis bilen hadde punktert.
Da hadde jeg stått der uten muligheter til å få hjulet av og skifte dekk. Pga
av en låsekopp som er for svakt konstruert og ikke tåler belastning. Jeg har vært kunde hos Østbyen BIL siden 1997 da jeg fikk min første Xantia.
Senere har det vært en C5 personbil og tre C5 stasjonsvogner, den siste helt
ny 2008. Jeg må si at jeg etter
denne skuffelsen vil vurdere mitt kundeforhold til både Østbyen
Bil AS og Citroen. Fauske 1.september 2010, Dag Ove Johansen Forfatter/lærer/redaktør Kopi: Østbyen Bil AS,
Bodø Esso, avd. Fauske Så får tiden vise hva som skjer i denne saken.
Det er ille at man skal havne opp i en slik sak uten å få den støtten man har
krav på. Og svaret fra Citroen Norge ble som følger: Dag
Ove Johansen Vi visar til Deres brev av 6th September
2010 Vi har mottagit erat brev gällande problem med låsbultar på er Citroen med reg.nr. YE 84759. Efter att tagit del av din redogörelse och undersökt saken, kan vi ikke finna att detta är fråga om bristande kvalite. Vi vet av erfarenhet att dessa låsbultar vid montering åtdras för hårt än vad som behövs, (det är inte låsbulten som skall hålla hjulet på plats). Låsbultens syfte är att förhindra stöld av bilens fälgar. Av din redogörelse framgår att bilens fälgar har skiftas tidigare vid ett flertal tillfällen, man kan mot bakgrund av detta sluta sig till det fakta, att låsbultarna har fungerat som avsett. I detta fall anser vi att det handlar om ett handhavandefel och följakligen sa ersätts detta inte inom ramen for fabriksgarantin. Hade detta fel uppstått vid det första fälgbytet på din bil så hade möjligtvis vår värdering varit annorlunda. Vi har heller inte funnit vid var undersökning att detta skulle utgöra ett konstruktionsfel eller att det blivit inrapporterat ovanligt många fel hänföligt till låsbultar. Utifrån det ovan redogjorda kan tyvärr inte ersätta
dig för desa kostnader. Vi beklagar detta. for CITROEN NORGE AS Vennlig hilsen Göran Svendsson Dermed ble det avslag på dekning av utgifter til utboring av
låsebolt på venstre forhjul samt innkjøp av ny låsekopp. Er det noen andre som har opplevd problemer med låsebolt-settet? 27.10.2010 GLEDELIG NYTT! Etter at 80 000-km-service var utført på Østbyen Bil AS i dag, fikk jeg den gledelige meldingen om
at de ønsket å ordne opp i denne uheldige saken mellom oss. Jeg fikk dermed 600 NOK avslag på serviceregningen
som en liten kompensasjon for utgiftene i forbindelse med låsebolt-saken. Dette er noe jeg setter stor pris på. Dermed har både ESSO og Østbyen Bil AS
gitt sine bidrag til en en fattig ”faen” pga låsebolt-problemer. Låsebolter er noe jeg aldri vil komme til å ha på mine biler i
fremtiden… Så er det sagt. 2011 Nå er vi ankommet 2011…eller tjue-elleve…som Sylfest Lomheim ikke
vil at vi skal bruke… C5 er nærmer seg
89 000 km uten særlige problemer. Bilen er utrolig god på veien.
Continental piggfritt oppfører seg prikkfritt (!) på veiene. Hva disse piggdekk-folkene syter for, aner jeg ikke. Og hvorfor de
også trenger SUV for å komme seg av gårde i vinterlandet, er for meg en
gåte. Disse ”bekkvognene”
er for høye og har ikke det lave tyngdepunktet som vanlige biler…derfor oppfører de seg
deretter. Utallige er de SUVene jeg har harvet
forbi (og alle hadde piggdekk!) på vinterføre de siste årene. Lavt tyngdepunkt og gode dekk er tingen. C5 er undervurdert i Norge. Ja, Citroen må leve med en mengde myter fra
gammelt av. Det er like vanskelig å luke vekk som mytene om at makrellen
spiser lik – det er derfor er det ingen som liker makrell i Nord-Norge…. Godt år 2011 – tjue-elleve….. Ny CITROEN C4 Etter prøvetur med nye C4 i Bodø 19.januar,
ble jeg solgt. Har tenkt på en mindre bil, derfor ble også Opels nye Astra Tourer prøvd samme dag,
men før C4, og Opel falt dessverre igjennom. Jeg ble veldig overrasket over
tyngden og komforten i C4, som jo er en 35-40 cm kortere og ca 4 cm smalere,
den føltes like rommelig i førersetet som min nåværende C5 Tourer. Etter noen dagers tenking og økonomiske
overlegninger, ble det bestemt at det blir nybil, en C4 Seduction
med noe ekstrautstyr – men denne gang bare med 90 hk motor, ikke 110. Bilen
føltes veldig sprek med 90 også. Og forbruket på langskjøring er nede i 0.36 …så da så. Farge blir shark grey. Nå er det bare å vente til nybilen er på plass i løpet av uke 10… Kan nesten ikke vente…. LITT SENT UTE: Citroen C4 ble den nye bilen utenfor huset
det 23.mars 2011. Det ble langtur til Danmark via Sverige i løpet av juli.
Bilen oppførte seg veldig bra, men kilometerne dro fort av gårde. I tillegg
ble det en Finnmarks-tur til Kautokeino og tilbake. Det var bare å øke på
kjørelengden hos forsikringsselskapet…. Vinterkjøringen gikk også utmerket
tur-retur Rognan for jobb. En behagelig bil på både sommer- og vinterføre. 2012 Har igjen vært på Danmarktur.
Etter retur til Fauske hadde bilen gått 4500 km. Totalt har bilen pr. 31.juli
2012 gått 51 000 km. Service utført 25.juli hos Østbyen
Bil i Bodø. Alt OK og prisen ble 4700 NOK. Har i løpet av året også prøvekjørt den mye
omtalte DS5. En lekker bil med mange spennende løsninger, men fjæringen
skuffer STORT. Dette er ikke Citroen-komfort av gammelt
merke! Merkelig løsning av Citroen! Selv om fjæringen på C4 er overraskende
komfortabel, savner jeg hydraulikken som var på Xantia og C5….. 2013 Endelig oppe og går igjen etter ett år pga
nettproblemer etter flytting fra Fauske til Rognan. I og med at jeg også
måtte skifte nettleverandør mistet jeg muligheten til å fortsette med min
hjemmeside på home.online.no , trodde jeg. Men vha et Basisabonnement hos Telenor får
jeg altså beholde min Fabula-side på home.online.no. Hvorfor ble det så mange
forskjellige svar på henvendelsene ang. dette til
Telenor? Dette kunne ha vært ordnet for lenge siden. Mye tyder på at de som
sitter og skal informere ”abonnentene” ikke vet alle svar, dessverre. Pr. 20.12.2013 har min 2011 C4 nå gått
92 000 km uten noen problemer. Lettkjørt og
gjerrig med 90 Hdi-motoren. I løpet av sin levetid
har den vært to ganger i Danmark, flere ganger i Finnmark og Sverige. Citroen-salget har falt med 30 % i Norge i
år. Dette er synd med tanke på hvilke gode biler dette egentlig er. PSA-gruppens dieselmotorer leveres til mange andre
bilmerker. Citroen er jo etter hvert blitt en standard europeisk bil, ingen
sære løsninger og bolter som man må bruke spesialverktøy på. Derfor er det et mysterium at bilmerket
sliter som det gjør. Til tross for dette så ligger Citroen Berlingo på 4.plass når det gjelder mest solgte
varebiler. Så det er da noe… Jeg har hatt all service hos Østbyen Bil AS i Bodø (nå Bil i Nord AS) gjennom alle år
og har hatt et utmerket kundeforhold. Servicen er upåklagelig. Jeg kommer til
å holde meg til Citroen i årene fremover – uten tvil. Etter flytting til Rognan
høsten 2012, vurderte jeg å ta servicen på Rognan Auto. Høsten 2013 leverte
jeg den til 80 000km-service hos nevnte firma for første gang. Hos Østbyen Bil as hadde jeg vanligvis betalt ca 4.700 NOK
for denne jobben. På Rognan ble det 5.500 NOK og varsel om at den også måtte
inn til forstillingskontroll da de mente det var tegn som tydet på
dekkslitasje på venstre forhjul. .I tillegg ble det
opplyst at skiver og klosser foran måtte skiftes før neste service. Fredag samme uke var jeg inne med bilen til
forstillingskontroll slik at bilen skulle være tipptopp før langtur sørover.
Regningen kom på 1.700 NOK for denne kontrollen og turen gikk som planlagt.
Vel fremme i Sande tok min svigersønn bilen til SnapDrive
for å sjekke ut hvordan tilstanden til bremseskiver- og klosser var. Da han kom tilbake, fortalte han at han
også hadde foretatt forstillingskontroll med det spesialutstyret de har i
Drammen, og det var ganske store feil her. Han ble svært overrasket da jeg fortalte at
forstillingskontroll alt var utført av Rognan Auto. Det kunne han ikke
forstå. Rattet var jo helt ute av stilling da han kjørte bilen fra Sande til
Drammen. Dette med rattet hadde jeg ikke lagt merke til ved avreise Rognan….. Vi ringte så Rognan Auto og jeg kunne
fortelle at jeg hadde betalt 1700 NOK for ingenting. Det skulle de få ordnet opp i når jeg kom
tilbake…. I slutten av oktober vendte vi nesen
hjemover. I og med at min svigersønn
kom nordover på besøk sammen med barnebarna, gikk vi sammen til Rognan Auto
for å få avklart dette med forstillingskontrollen. De beklaget at det hadde
gått slik, men de var jo ikke merkeverksted for Citroen og hadde ikke utstyr
godt nok. Det skulle ordnes opp i og
med at jeg hadde bestilt skifte av bremsskiver og klosser hos dem. Jeg fikk selvfølgelig betenkeligheter etter
fadesen med forstillingen og vurderte igjen Østbyen
Bil (nå Bil i Nord as), for denne jobben.
I tillegg kom anbudet for skifte av bremseskiver og klosser på ca
5.800 NOK hos Rognan Auto. Bil i Nord skulle ha 4.300 NOK for samme jobb. Valget var derfor enkelt. Rognan Auto er ute av min servicegreie og
jeg er tilbake hos Østbyen Bil – nå Bil i Nord as –
hvor servicen er upåklagelig. Så enkelt er det…. FARVEL TIL CITROEN….. Lørdag 8.mars 2014 Trodde aldri at jeg skulle forlate Citroen
etter 17 år med 1997 Xantia, 2002 C5 sedan, 2 C5-stasjonsvogner årgang 2005
og 2008 og en 2011 C4. Men nå er det altså skjedd: Det er blitt en Mercedes C200 CDI
Avantgarde sedan, en 2011-modell med automatgir og alt av utstyr. Det var en
drøm å kjøre denne bilen. Situasjonen
er slik at Østbyen Bil AS/Bil i Nord AS, har mistet
mange av sine gamle medarbeidere som jeg har hatt nær kontakt med gjennom de
17 årene. Sist torsdag var faktisk flere av de gamle borte. To nye personer i
resepsjonen, ukjente for meg. Noen har
endt opp hos Imaas Bil AS og andre hos Nordic Bil
AS (der jeg nå har kjøpt min første Mercedes!). Det betyr mye at mannskapet blir endret så
dramatisk i løpet av bare noen få år…nå
ender jeg altså opp hos Nordic Bil AS der flere av de tidligere
Citroen-folkene er havnet. Det føles trygt. Dermed er denne Citroen-bloggen et
avsluttet kapittel for min del. I hvert fall inn til videre. Slik er det.
|
|
|