XANTIA

"De beste kjøre-egenskapene i verden, sant ja?"

Men det er kommet en del malurt i begeret i løpet av 1999 og 2000....og ikke minst i 2002...

 

 

07.03.1997

Drømmen er gått i oppfyllelse. For første gang har jeg en opplevelse av å eie en bil. Etter Ford, Subaru, Mazda, Nissan og Honda kommer en følelse av å flyte avgårde i en sofa. Citroën Xantia, en av sponsorbilene fra VM i Trondheim. Ja, og så Trondheim, da. Bare det er jo en begivenhet i seg selv!

 

1998

Nå har jeg hatt denne franske sofaen i ett år. Den har svart til forventningene og vel så det. Vi bor litt kjelkete til om vinteren slik at jeg alltid har måttet kjøre forbi overgangen vår og ta tilfart fra vest for å komme meg opp bakken og inn i garasjen. Dette er det slutt på etter at Xantia og Michelin piggfritt er kommet i familien. Bilen drar seg opp fra øst med krapp sving og rett opp bakken uten problemer. Ingen av de tidligere bilene mine med piggdekk og hele pakka maktet lukten av denne bakken engang før de ga opp! Særlig var Honda Civic'en fra 1994 en pest og en plage - lav og elendig gravde den seg ned i tide! Kjøringen er blitt en fryd. Opplevde biler som sto fast på fylkesveien forbi Horndal i Sørfold etter 20 cm snøfall og ubrøytet vei. Xantia tok bakkestart på dette føret og dro seg avgårde så snøføyka sto - til og med i uoppjekket tilstand og med piggfritt, Michelin Maxi Ice. Er det rart man blir langforelsket i denne franske damen?

Danmark-tur med fire voksne og full last. Totalt kjørte vi omkring 4500 km. Merket et bekymringsfullt oljeforbruk.

1999

Er forelskelsen fremdeles tilstede?? Vel, kjøreegenskapene er det ingenting å si på, men det har skjedd en del med det tekniske:

  • Høyt oljeforbruk
  • Skifte av lenkearm på høyre side
  • Ny nøkkel fordi låsene ikke lot seg åpne

 

Fikk dekket utskifting av lenkearmen på garanti. Denne feilen er vanlig på alle Xantia-modeller 1993-1997. Fra og med 1998-modellen er dette ikke noe problem.

Bilen har vært på tur på Nordkalotten (Nord-Sverige, Nord-Finland, Nord-Norge) med fire voksne og full last. Fungerte upåklagelig, men drakk en god del olje.

Høsttur til Fauske-Luleå med fire voksne. Oljen forsvant som dugg for sol. Var innom svensk Citroen-verksted. Her var det noen langt andre priser på biler, deler og service enn i Norge!!!

 

2000

Er meget fornøyd med kjøreegenskapene fortsatt. Den ligger som klistret til vinterveiene. Dekkene suger seg fast i svingene. De piggfrie dekkene har en tendens til føre til vandring med bakparten fra side til side på veier der veiskrapen har laget langsgående striper.

Oljeforbruket er fortsatt høyt.

  • Høyt oljeforbruk
  • Skiftet dynamo på 75 000 km (noe tidlig??) Skal en ny dynamo virkelig koste 2.500,- kr??
  • Et par-tre uker etter dynamoskiftet: også lenkearmen på venstre side måtte skiftes! (i fjor gikk den høyre...)

 Var meget skuffet over at jeg ikke fikk dekket utskiftingen av dynamo på garantien. F.o.m. 1997 var det 3 års garanti på Citroën. Min 1997-modell ble registrert første gang i desember 1996, dermed måtte jeg dekke alt selv...:-((

2001

Bilen fungerer godt på veiene, både sommer og vinter. Har fått vite av forhandler i Bodø, Østbyen Bil as, at oljeforbruket er som det skal være, ifølge importør som hadde sendt eget skjema for oljeforbruket.

Er imponert over de piggløse dekkene: de har holdt i 5 vintre og bilen har nå kjørt (pr. desember 2001) snart 120 000 km.

  • Skiftet hjullager høyre forhjul. Kr. 2.200,-

 

Setevarmen sviktet i passasjersetet. I tillegg feil i førersetet som førte til svidd hull i seteryggen.

Opplyst servicepris for 120 000 hovedservice med skifte av registerreim: 7.500,- kr. Denne synes noe dyrt. I Sverige ligger denne prisen på omkring 5.000,- NKR.

2002

120 000 km servicen inkludert skifte av registerreim hos Østbyen Bil as i Bodø kom på hele 8.900,- kr. I Luleå hadde jeg sluppet unna med rundt 5000,-NKR....

I løpet av mars ble det noe tull med følerne for ABS'en. Først røk føleren på høyre forhjul. I tillegg gikk låsen på døren på førersiden. Bilen ble satt inn hos Østbyen Bil da jeg var en tur i Tromsø. Reparasjonen kom på 2800,- kr. Noen dager senere lyste ABS-lampen på dash'en igjen. Bilen ble satt inn igjen og ny utgift på 1500,- for denne reparasjonen. Tilsammen kr. 4300,- for dette.

  • 120 000 km service inkludert registerreimskifte kr.8900,-
  • Skiftet lås på førersiden samt ABS-føler høyre forhjul kr. 2800,-
  • Skiftet ABS-føler venstre bakhjul kr. 1500,-

Det har vært en dyr vinter for 1997- Xantia....Og hvorfor går disse ABS-følerne til helvete for ingenting? Og tåler ikke dørlåsen at man bruker en nøkkel???

Dessverre hadde denne VM-sponsorbilen ikke sentrallås men manuell låsing.

Hva blir det neste??????

Joda, det kom en liten økonomisk smell til i år.....

19.juni 2002:

  • Oljelekkasje fra bunnpannen. Kr. 2346,-

Ifølge Østbyen Bil as har de aldri opplevd en slik lekkasje før på Xantia. Hvorfor er det jeg som har fått denne mandagsbilen fra Citroen Norge?

Nå begynner jeg å bli ganske lei av disse feilene. Leste nylig om en svensk undersøkelse som viser at bilene med minst feil er japanske. Bl.a. ble Mazda 626 kåret til den beste.

Blir mitt neste valg likevel en C5 eller er Citroen-eventyret brått over? Det er greitt med hydraulisk fjæring og gode kjøre-egenskaper men det finnes andre bilmerker med komfort og salongfølelse på veiene....Ford Mondeo kan være et mulig valg. Likeså Ford Focus. Hva med Rover 75? Nissan Primera? Renault Laguna? Mercedes C180?

19.juli 2002:

Hydraulikken sviktet på tur gjennom Hamarøy. Bakparten nektet å heve og senke seg. Det viste seg at et lite stag som festes til en liten kule var falt av. Staget ligger meget utsatt til for sand og skitt. Jeg måtte til Bodø igjen og dette staget ble skiftet samt at det ble satt på en slags fjæranordning slik at den ikke skulle falle av igjen.

 

  • Kr. 404,- , som jo var forholdsvis billig sammenliknet med de andre reparasjonene, men den ødela en hyggelig hyttetur som måtte avbrytes før tiden.

I forbindelse med denne reparasjonen viste det seg at motoren fremdeles svetter olje til tross for skifting av pakning den 19.juni. Altså 1 mnd senere er det tegn som tyder på at topp-pakningen må skiftes.

Noe verre i vente? Eller noe bedre?

6.september 2002

 

MEN LIKEVEL BLE DET EN NY CITROEN -

Den 6.september 2002 hentet jeg min nye Citroen C5 1.8 Business hos Østbyen Bil as i Bodø. Den får selvsagt sin egen side på nettet akkurat som min blå Xantia 1997-modell hadde.

Følg med på Loggboken!

 

Ellers kan du lese mer om C5 her: 

CITROEN C-5

 

 

 

 

Skriv til Dag Ove Johansen om dine erfaringer med Xantia - på godt og ondt!

 

Trykk på logoene og se bilder av 1999-2000 Xantia!

.

Vil du vite mer om fransk kjøreglede, besøk Citroen Norge!

 

 

Tilbake til FABULA